Press & media

Med ojämna mellanrum så figurera jag lite i media, digitala såväl som tryckta. Och det är ju oerhört kul. Jag uppmärksammas oftast gällande ledarskap kopplat till sunda och effektiva organisationer, framgångsrika strategigenomföranden och vikten av effektmätningar. Viktiga ämnen som förtjänar att spridas för att skapa en större kunskap kring vad det är som skapar både fart (motivation) och riktning (strategisk) i våra svenska organisationer.

Här hittar du ett litet axplock, trevlig läsning!

Världens kortaste managementbok – ett kärleksbrev till chefer och ledningsgrupper


Forskningsbaserat kring prestationsinriktat ledarskap i form av ett kärleksbrev. Vem gillar inte sånt? Det gjorde Sveriges största ledarskapstidning Chef, Hubbster och Dagensvd.se där den snabbt klättrade upp som den mest lästa artikeln.

Tidningen Chef
Dagens vd
Hubbster Group

Ledarskapstips

Från strategiskt beslut till uppnådd effekt

Intervju för Sveriges kommunikatörer kring vad det är som skapar framgångsrika strategigenomföranden. Mer ingående kring ledarskap, ledningskommunikation och vikten av uppföljning för att nå era effektmål.

Och även mer information gällande mina utbildningar i Sveriges Kommunikatörers regi. Om du nu skulle bli sugen?
Läs intervjun här.

Johan Book

Tio ledarskapsbeteenden som skiljer fantastiska från medelmåttor

Mitt mest lästa, gillade och delade inlägg på LinkedIn. Över 60 000 har läst den, närmre 1300 tummen upp, över 650 delningar och uppemot hundra kommentarer. Det var onekligen något som lockade i artikeln. Kanske dags för dig att läsa den?
Linkedin

Tio ledarskapsbeteenden som skiljer fantastiska från medelmåttor

Hur går det med dina strategiimplementeringar?

Hubbster group uppmärksammar min artikel gällande framgångsrika strategigenomföranden. Nio av tio strategigenomföranden misslyckas. Här får du en inblick i vad det är som skiljer agnarna från vetet när det gällare framgång eller fall.
Läs mer här.

Hubbster

Mitt bokprojekt – Planera är silver, göra är guld (publicerat februari 2016)


Trots all managementpornografisk litteratur som säljs så står vår utveckling i området mer eller mindre still. Med boken vill jag göra kunskapen, både gällande forskning och min erfarenhet, lättillgänglig och lättsmält. Det ska vara enkelt och kul att läsa. Mer åt magasinshållet än tegelstenshållet. Och framför allt, det ska vara enkelt att ta nästa steg och applicera i sin verksamhet.

Att faktiskt börja göra, omsätta både den teoretiska och praktiska kunskapen i praktiken. För om vi inte börjar göra nytt ska vi inte heller förvänta oss något annat resultat än det vi fått innan.
Läs mer här. (inlägget är från februari).

En bok av Johan Book

Låter det intressant?

Slå mig en pling på 072 585 09 30 eller mejla på johan.book@motivationsbyran.se så berättar jag gärna mer om evidensbaserat ledarskap, strategigenomförande och internkommunikation. Du kan också följa mig i sociala medier, länkarna hittar du i sidfoten nedan.